ZPRAVODAJSTVÍ


Porovnání lehkých kapotovaných sedaček

sedacky1.jpg_150x125
| Recenze
 
shlédnutí: 23589
Vyzkoušet a prohlédnout si sedačku před koupí je často problematické. Přesto se mi podařilo sehnat několik sedaček najednou k prohlédnutí a vyzkoušení a sepsáním mých dojmů vznikl tento článek. Snad mé postřehy pomůžou i jiným v rozhodování.

10 příspěvků

Do mého výběru se dostaly následující kousky (váhy jsou převzaty z údajů výrobce):

  • Advance Lightness 2 (2,95 kg)

  • Dudek Soul = Elspeedo Chogori (3,65 kg)

  • Karpofly Fantom Extralight (3,28 kg)

  • Sky Skylighter 2 (3,2 kg)

  • Supair Delight 1 (3,23 kg)

Hmotnost uvedena pro velikost hodící se pro 180 cm vysokou postavu. Sedačky mají společné faktory: nízká hmotnost a výborná skladnost. Alespoň 15 letových minut jsem nakonec nabral se všemi kromě Skylighter 2.

Další lehké (<4kg) sedačky na trhu:

Popis a dojmy z jednotlivých sedaček

Advance Lightness 2

Stručně shrnuto, excelentní kvalita zpracování a smysl pro detail. Boční kapsy jsou hluboké a mají očko k přivázání vložených věcí. Zádová část sice nemá chránič, ale působí nejsilnějším dojmem. Kokon lze snadno odepnout nebo vyměnit. Hrudní pás je fixovaný na místě, ale lze ho osvobodit. Speed systém vypadá opravdu minimalisticky, ale funguje velmi dobře. Kontejner pro záložní padák je vyřešen bez suchých zipů s dobrou dosažitelností na kliku. Sedačka má systém odvětrávání zad, který jsem ale pochopitelně neměl jak za krátký čas otestovat. Úložný prostor pod nohama je větší než je obvyklé, úložný prostor na zádech patří spíše k menším.

Sedačka točí (na že se jedná o “hammock” tedy sedačku bez pevného prkýnka) velmi dobře s výbornou odezvou na chování padáku. Sedačka je maximálně pohodlná, snad jen pro mé pozadí by mohla být nepatrně užší. Při nasedání občas překážejí napínací šňůry v kokonu.

Shrnutí: Nejdražší, ale zřejmě také nejvíce promyšlená sedačka. Netrápí-li Vás finanční situace, není třeba hledat dále.

+ promyšlenost všech detailů, nejnižší hmotnost
- cena


Dudek Soul (=Elspeedo Chogori)

Dudek a Chogori je konstrukčně zřejmě stejná sedačka, ale sehnat u nás Dudka se Vám povede obtížně. Chránič je proti ostatním posunutý více dozadu, takže chrání větší část zad a méně pod zadkem. Kvalita zpracování je výborná, se smyslem pro detail. Zapínání kapes na magnetky je efektní, nicméně menší věci z nich mohou vypadnout. Líbí se mi zvýšená odolnost prostupu na lanko speedu. Prostor na záložku vypadá snad až zbytečně naddimenzovaný, osobně mi přijde zbytečné cpát velkou a těžkou záložku do lehké sedačky. Pružné prkno má být kompromisem mezi hammockem a prknem, oproti ostatním sedačkám je trochu širší. Při chůzi v postroji mi prkno dost vadilo, ale možná by pomohlo stáhnout některý z popruhů. Starší verze nemá certifikaci potřebnou pro závody, letošní modely už by měly být certifikované.

Pružné prkno má při letu blíže k hammocku, zatočit tělem není zrovna efektivní. Odezvu na stoupáky jsem netestoval ve srovnatelných podmínkách, ale byla slušná, ačkoliv se sedačka zdála lehce méně citlivá než čistokrevný hammock.

Shrnutí: Vyniká proti ostatním úložným prostorem a nižší cenou. Celkově jde o velmi vyváženou sedačku a za cenu pod 20 tisíc se jedná o zajímavou volbu pro každého.

+ úložný prostor
- komplikované zapínání kokonu


Karpofly Fantom Extralight

Sedačka v kategorii naprosto zadupává konkurenty do země velikostí chrániče a pro všechny opatrné piloty je velmi zajímavou volbou ke klasickým obrněným sedačkám. Je třeba počítat s drobným zdržením (2-3 minuty) při předstartovní přípravě kvůli nafukování chrániče, avšak kratší dobu při balení. Zapínání je na přeletovou sedačku extrémně rychlé.

Kvalita zpracování je výborná a je znát, že volba odolných materiálů byla prioritou. Trochu mi vadilo nastavování sedačky, které je řešeno několika různými typy spon. Pultík je při letu dost naplocho a nepřišel jsem na to, jak ho naklonit. Kokon má trochu větší překryv látek a vystupování zpočátku rozhodně doporučuji s dostatečným předstihem. Na dosažení na kliku záložáku jsem potřeboval dost natáhnout ruku. Úložný prostor není velký, velkou část zabírá chránič.

Při letu jsem měl nohy níž, než v jiných sedačkách, ale po chvíli jsem si zvykl a to jsem si na přistání všiml, že byly zcela uvolněny napínací šňůry v kokonu. Točení bylo bez problémů a zpětná vazba i na slabé stoupáky byla velmi dobrá a přenos váhy plynulý na hammock velmi slušný.

Karpofly sedačku vyrábí ještě v odolnější variantě (nazvanou Light) a také s deskou (Race), takže vybrat si může opravdu každý.

Shrnutí: Pro všechny piloty naříkající na zmenšující se chrániče a volbu křehkých materiálů je Fantom jasná volba.
+ chránič
- úložný prostor


Sky Skylighter 2

Na první pohled sedačka přitahuje pozornost. Jediná má možnost vlastního nastavení citlivosti ABS systému. Spony na upravení na vaši velikost v kombinaci s hladkým materiálem popruhů u mne nebudí důvěru a nedivil bych se, kdyby se samovolně povolovaly. Pultík je velmi lehký a trochu se prohýbá. Upevnění kliky záložáku na kokonu pomocí suchého zipu vypadá také trochu nedůvěryhodně, ale snad to firma Sky má odzkoušené. Majitel této sedačky, od nějž jsem ji měl zapůjčenou, si přišil kapsu pro nožní opěrku, protože se mu samovolně vysouvala. Také si stěžoval na obtížné nasedání do sedačky. Prkno lze vyndat a výrobce uvádí možnost letu v hammocku/s prknem dle vašeho gusta. Bohužel nebylo letové počasí pro test ve vzduchu.

Shrnutí: Nejlevnější sedačka, která ovšem svým vzhledem jednoznačně poutá pozornost a je nutností pro každého exhibicionistu. Jako jediná v mém výběru má nastavování ABS, bohužel ale také pár drobností, které je třeba vyladit svépomocí.
+ cena, ruční nastavení ABS
- pro optimální nastavení je třeba dodělat si pár věcí sám

 

Supair Delight 1

Definovala novou kategorii velmi lehkých a plnohodnotných přeletových sedaček. Kvalita zpracování je velmi dobrá. Má malý úložný prostor jen na nezbytné věci (voda, oblečení, batoh, svačina). Speed nebyl uchycen k opěrce pod nohy, ale očka tam jsou (dodělal jsem si). Pultík je za letu v zákrytu za upínacím popruhem, občas je třeba se lehce předklonit k přečtení všech údajů na přístrojích. Má poměrně malý prostor na "standardní" záložní padák, i menší tam můžou jít ztuha. Boční kapsa je spíš na ozdobu. Kokon působí nejzranitelnějším dojmem, ale potáhnutí po trávě zvládl.

Při letu je sedačka hodně obepnutá a působí jako malá/úzká. Výhodou je skvělá citlivost na bubliny, nevýhodou je slabý impulz při točení náklonem.

Shrnutí: Pro ty, kterým stačí tričko a kraťasy a hledají lehký a již prověřený koncept je bazarová zajímavou alternativou.
+ skladnost je opravdu skvělá
- malý úložný prostor a slabší materiály

 

Porovnání vybraných aspektů

Netroufám si na porovnání odolnosti a letových vlastností, každou sedačku doporučuji před koupí vyzkoušet za letu.

Chránič páteře

Pro spoustu pilotů důležitý faktor. Jelikož má výrazný vliv na skladnost a váhu, je chránič v této kategorii sedaček minimalistický, nebo řešen jinak. Na trhu najdete bezpečnější sedačky než ty ve výběru, ale rozhodně ne v této váhové kategorii.

Karpofly Fantom má největší chránič. V porovnání s ostatními má nafukovací chránič obří rozměry a chrání páteř od zadku až ke krku (viz. obrázky). Pokud bych si mohl vybrat, v které sedačce mě někdo hodí na skálu, tak je volba jednoznačná – Fantom.

Chránič u ostatních sedaček má prakticky stejnou velikost.

Dudek Soul má chránič stejně velký, ale posunutý směrem vzad, takže poskytuje trochu lepší ochranu při pádu na záda. Má také největší úložný prostor pod sedačkou, ovšem na úkor tlumícího materiálu pod zadkem, což může mít vliv na bezpečnost pádu na zadek.

Advance Lightness 2 má část bez chrániče nejsilnější a nejměkčí, asi kvůli systému odvětrávání zad. Ochranný efekt si netroufnu odhadnout, ale působí lépe než konkurence.


Zapínání

Hlavní spony se zapínají nejsnáze na Karpofly Fantom, Dudek Soul a Advance Lightness 2, kde jsou jen 2 cvakací přezky. Sky Skylighter 2 má 2 cvakací a 2 provlékací, sice se to nedá splést, ale provedení není zrovna intuitivní. Supair Delight má 4 provlékací přezky, nejpomalejší zapínání, ale splést to díky rozdílné délce asi prakticky nejde, maximálně bude při startu tlačit do rozkroku.


Kokon

Fantom má jen 2 provázky s očky, velmi rychlé. Delight a Skylighter 2 mají 2 umělohmotné přezky, což je snadné. Lightness 2 má zajímavě řešené zapínání kokonu pomocí provlékací kuličky které je snadné a rychlé, ale vyžaduje ještě ještě zapnutí bezpečnostního popruhu, což chce trochu cviku a nepatrně zdrží přípravu. Soul má systém, který lze splést a není snadný k pochopení, celkem je nutné zapnout 4 plastové přezky.


Úložný prostor

Do Supair Delight se toho moc nevejde: batoh, 2l camelbag, svačina a trocha oblečení. Fantom nemá úložný prostor o moc větší - hodně místa zabere chránič a spodní kapsu tím pádem nemá vůbec. Advance Lightness 2 a Sky Skylighter 2 má prostor trochu větší (o 20-30%), což zdá se jako dobrý kompromis pro běžné lítání. Advance Lightness 2 má natažený spodní úložný prostor lehce před sedačku, takže spodní kapsa je poměrně velká. Dudek Soul má největší prostor a na případný bivak je to suverénně nejvhodnější sedačka.


Materiál kokonu

Nejslabší působí materiál Supair Delight, nejsilnější u Karpofly Fantom. Karpofly Fantom má ve spodní části klasický silný neopren, horní část je z na omak odolné nepružné látky. Odolnost v praxi je těžké posoudit, ale Supair Delight i Advance Lightness 2 vydržela pár smýknutí po trávě bez újmy. Pro kokon Supair Delight však byla smrtící jedna trnová větvička.


Shrnutí

Která sedačka je nejlepší? Z pohledu bezpečnosti Karpofly Fantom, z pohledu úložného prostoru Dudek Soul , z pohledu ceny Sky Skylighter 2 a z pohledu smyslu pro dokonalost Advance Lightness 2. Za zvážení stojí ještě Supair Delight 2, bohužel v ČR asi hned tak nevyzkoušíte a cena je globálně podobná, cca 1200 €, což je vzhledem k průměrnému českému platu jen pro fajnšmejkry. Prosím nepranýřujte mě, že jsem zapomněl na jiné (Ozium, Zippy…), už takhle to bylo komplikované.

Doufám, že některým pomůže článek v rozhodování a klidně se ptejte, ale nejlepší je si sedačku vyzkoušet ☺

Děkuji za zapůjčení:
Petrovi Pokornému z www.karpofly.cz
Mirkovi Volnému z www.pg-shop.cz
Honzovi Patákovi
Macieku Plonczynskému



Partneři:

 logo MAC Para  logo Axispara



Sekce PGwebu: