FÓRUM PGweb


[Téma] Na čem budeme závodit?

Na čem budeme závodit?
Autor: petrch (+193) (-10) | Zasláno: 22.02.2011 * 16:17

Tento tyden od ctvrtka do soboty se kona dalsi zasedani CIVL, ktere krome obvyklych agend bude take resit "bezpecnost na zavodech", konkretne radikalni navrh na omezeni mistrovstvi evropy a sveta na zavodeni pouze se seriovymi kridly a dalsi podobne navrhy jak zvysit bezpecnosti zavodniku.

Zavaznost tohoto rozhodnuti spociva hlavne v tom, ze by se mohlo pomerne rychle propagovat dolu na zavody kategorie FAI2 (tedy prakticky vsechny zavody) a primo tedy ovlivnit na cem budeme zavodit a litat a potazmo zda vubec bude v budoucnu existovat nejaky trh pro necertifikovana kridla.

Par dalsich informaci jsem napsal na svazove stranky: http://svazpg.cz/component/content/article/76-info-obecne/431, vcetne odkazu na dokumenty. Zajimavy je predevsim vysledek pracovni skupiny CIVL ktera mela tuto variantu posledni rok prozkoumat (je zasadne proti) a vyjadreni asociace vyrobcu PG, kteri jsou naopak pro.

Zajimava diskuse se strhla take na svetovem paragliding foru - http://www.paraglidingforum.com/viewtopic.php?p=240474

Ceskou republiku bude na nadchazejicim jednani zastupovat Kamil Konecny. Sportovni komise a predsednictvo se s Kamilem v teto otazce jeste bude radit ohledne stanoviska CR.

45 příspěvků
shlédnutí: 4853
  • 1 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: Max (+69) (-65) | Zasláno: 23.02.2011 * 03:28

    Je to kokotina... Proč je asociace výrobců pro, vždyť by museli nechat testovat každý nový prototyp kdyby s ním šel kdokoliv závodit. To by pak asi piloti před každým kolem zalezli s padákem do křoví a uzlíkovali by :)

  • 2 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: petrch (+193) (-10) | Zasláno: 23.02.2011 * 09:43

    Myslim ze vyrobci uz nechtej utracet za vyvoj prototypu a zavodaku. Jejich nazor mi prijde docela racionalni.

    Ale souhlasim ze ten navrh je kokotina, snad budou mit lidi na civlu dost rozumu...

  • 3 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: Max (+69) (-65) | Zasláno: 23.02.2011 * 20:30

    Jo, to smysl dává. Za současného stavu budou asi jediní, kdo bude proti, Gin a Ozone :)

  • 4 Ke stanovisku výrobců
    Autor: pczpm019 (+12) (-8) | Zasláno: 23.02.2011 * 20:34

    Asociace výrobců se podle dopisu pouze vyjadřuje k návrhu a snaze o větší bezpečnost závodů FAI-1.

    Dopis je určen pro uvedené zasedání CIVL. Výrobci tvrdí, že (velmi volně přeloženo) "prototypy mají svoje místo na závodech ale pokud by se měla zvýšit bezpečnost na závodech FAI1, měly by se omezit na EN-D.

    Dále se ohrazují proti letovým testům prototypů "s povolením zásahů do řízení", (neobjektivnost, neprůkaznost a taky falešný pocit pilotů, že padák je testován, proto bezpečnější - což by nebyla pravda), tedy nechtějí testovat prototypy na EN-E.

    Na závěr také odporují tvrzení, že shodu padáků EN-D se zkušebními vzory nelze dokázat. Tvrdí, že to lze kdykoliv po závodě i během něj.

    Myslím teda že výrobci jen odpovídají na dotaz CIVL, jak zvýšit bezpečnost na FAI-1. Tvrdí, že prototypy mají místo na závodech a nechtějí je testovat.

  • 5 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: Kosta (+55) (-46) | Zasláno: 23.02.2011 * 23:38

    Jaké jsou kritéria na EN-A,B,C,D a jak velký je rozdíl mezi kategoriemi?

    Myslím, že kdyby se udělala ve všech závodech kategorie Open a Serial, tak by víc lidí přešlo na seriovku.

  • 6 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: petrch (+193) (-10) | Zasláno: 24.02.2011 * 09:49
  • 7 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: ynrokop (+4) (-2) | Zasláno: 24.02.2011 * 09:51

    S tím souhlasím udělat jak open ta serial class, všichni víme že plno pilotů jde na závoďák a nemá na to, nebo ho vůbec nevyužívaj protože se bojí klapanců.Jenže na těch to závodech to bez závodniček nejde!!Jsem toho svědkem že ikdyž máte štěstí a podmínky pořád je to málo.Já sem byl na pwc závodech v turecku a povedlo se mi bejt v cíli až na 30 místě,ale beru to že jsem měl štěstí.rotože jsem měl pořád full speed plus trimy na béčku což taky není B!

    Navíc pokud by byla serial class plno firem které nechtějí dělat závodničku by to prospělo protože by se mohly ukázat i s béčkovým křídlem že maj výborný.

    Hlavní věc proč jsou v "nebezpečné ty FA1" je že právě lidé co nemaj na závodničku na ní lítaj a jsou z toho úrazy.

  • 8 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: petrch (+193) (-10) | Zasláno: 24.02.2011 * 09:59

    No myslim ze cesta by mela byt spis ve zprisneni kriterii pro ucast na FAI1. Nyni na ME/MS ze zemi, kde se moc nelita, muze jet kazdej jouda.

  • 9 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: ynrokop (+4) (-2) | Zasláno: 24.02.2011 * 10:01

    To určitě, ale pořád to nezabrání tomu joudovi si pořídit závoďáka a zmastit se na něm.Podle mě kdyby tihle joudové měli max EN-D tak to bude o něčem jiném! Sám výš proč "lidi po kurzu"nelítaj na závoďáku!tohle je to samé.

  • 10 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: Kosta (+55) (-46) | Zasláno: 24.02.2011 * 11:23

    To co píše Mike je vážně pravda. EN D je bezpečnější než Open, to je snad každému jasný. Zavedl bych to i na závody FAI 2, kde nejsou kritéria na pilota jako v PWC.

    Nejvíc se mi na tom líbí jak píše o stejných podmínkách pro závodění, ne jen padák pro pár vyvolených od Advance, stejně tak finále PWC 2009 - BBHP od OZONU. A nebo jako v F1 bude záležet na tom co kdo na závody udělá.

    Pokud lidi kupují padák podle toho jak se objevují ve výslednícch na předních místech, tak pak porovnává nesrovnatelné. Pokud to bude Serial Class, tak pak porovnává porovnatelné.

    Otázka je že když si na EN D dám trimy, tak je to hned Open, i když se chování padáku nezmění.

  • 11 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: Kosta (+55) (-46) | Zasláno: 24.02.2011 * 11:27

    Ještě jedna věc, nemusí to být JOUDA, kdo poletí na Open Class, ale když tam bude ve vzduchu bordel a poklape to tam všem tak ten s tou závodničkou má vzdycky větší hoňky to dostat znovu nad hlavu.

    Možná by stálo za to taky změnit pravdila pro vyhlášení tasku, viz Mistrovství Francie 2010. Pokud vím že někde fouká, tak tam nikoho neposílám, ale to se bohužel nestalo.

  • 12 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: petrch (+193) (-10) | Zasláno: 24.02.2011 * 11:35

    No kdyby se zacalo fakt zavodit na EN-D tak to bude chtit vymyslet techniku, jak si pridat trosku speedu za certifikovanou oblast ;-).

    Mozna zacit posilovat prsty abychom si trosku zkratili acka, becka na plnym speedu? fuj nechci videt ty urazy :).

    Ja si myslim ze zavodeni na certifikovanych kridlech je pitomost. Ale protoze si zacinam myslet, ze cely zavodeni tak jak je dnes pojaty je pitomost, tak me to ani moc nerozciluje.

    Spis jsem ale po precteni toho ozone nazoru zacal premejslet proc neco takovyho napsal. Nejak me nepresvedcil, ze ma pouze starost o bezpecnost pilotu.

    Co ale fakt vidim jako nebezpecny je, ze kdyz se ve velkym zacne zavodit pouze na certifikovanych kridlech, tak prestanou zavodaky behem par let prakticky existovat. A to by byla strasna skoda.

  • 13 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: Kosta (+55) (-46) | Zasláno: 24.02.2011 * 12:02

    Já bych to zas jako tak velkou škodu neviděl. Vždycky bude pár prototypů, podle kterých se pak udělá seriovka.

  • 14 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: ynrokop (+4) (-2) | Zasláno: 24.02.2011 * 12:21

    Já bych sám za sebe přeci jenom nechal dvě kategorie.Je škoda ztratit závoďáky, přeci díky nim jsou používány novinky do ostatních kategoriích.Je to jediná kategorie na níž se dá pracovat během celého roku a zlepšovat.Kdež to testovaný křídla musí bejt odzkoušený a finýto.A jakakoliv uprava bude někde v ústraní a těžko porovnatelná jestli bude fungovat.

  • 15 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: scorpi (+399) (-37) | Zasláno: 24.02.2011 * 16:10

    to co pise Mike z Ozonu je podle meho nazoru sice "pravda", nicmene otazka je polozena jinak - a to: Zvysi bezpecnost soutezi FAI Cat1 zavedeni serial class? To ze jsou serial class padaky pasivne bezpecnejsi (lepe sami od sebe vybiraji umele navozene manevry), neznamena, ze to automaticky zvysi bezpecnost soutezi, kdyz se zavedou.

    Straseni tim, ze nekdo bude vymahat po CIVL/FAI odskodne, pokud se zrakvi na open class padaku, to mi prijde uz hodne pritazene za vlasy (a doufam ze neco takoveho by se mohlo stat mozna jen v USA, nikoliv v Evrope).

    Ja taky neverim, ze to Mike Cavangh psal jen proto, ze mu lezi na srdci bezpecnost zavodu.

  • 16 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: Kosta (+55) (-46) | Zasláno: 24.02.2011 * 17:37

    že by měli u OZONU připravenou SUPR seriovku ? :) Zatímco Mantru už někteří dohnali?

  • 17 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: Max (+69) (-65) | Zasláno: 24.02.2011 * 18:56

    Rozdělit to na Open / Serial by mohlo prospět všem. JOUDA by letěl na EN D a neriskoval by, výrobci, kteří by nechtěli, by nemuseli cpát prachy do závoďáku. Prvním x pilotům v serial by byl namátkově proměřen padák, zda-li odpovídá testovanému kusu (jde to nějak jednoduše ?)

  • 18 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: Kosta (+55) (-46) | Zasláno: 24.02.2011 * 20:10

    Proměřit šňůry je jednoduchý, ale výšku a tvar profilu asi těžko. Myslím, že pokud to někdo bude chtít ošulit tak to stejně udělá. Už dneska se najdou experti co mají na EN-D tenčí šňůry, než je otestováno.

    Určitě bych rozdělení uvítal, už nejsem nejmladší, XC 3 se mi líbí, tak proč na ní nevyhrávat jako na mistrovství Itálie 2010 ve své kategorii

  • 19 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: Kosta (+55) (-46) | Zasláno: 24.02.2011 * 20:26

    Ještě mě napadlo, když tam máme svého delegáta, jaké a čí názory bude propagovat a jak hlasovat?

  • 20 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: petrch (+193) (-10) | Zasláno: 24.02.2011 * 23:16

    Sportovni komise, predsednictvo a Kamil Konecny se dnes pri sve skypove schuzce shodli na tom, ze podpori navrh Martina Sheela: http://svazpg.cz/upload/2011/Safety_in_FAI_Cat_1_Competition.doc - a tedy bude prosazovat zachovani open kategorie

  • 21 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: ondrap (+79) (-15) | Zasláno: 24.02.2011 * 23:19

    No nevím, ten Mikův dopis je takový zvláštní :/ Na závodech nelítám, ale když koukám na další sporty, jak všichni zuřivě přeměřují hokejky/kola/lyže atd., tak mi to připadá trochu trapné. Tady si sežeň cokoliv a uleť to nejlíp...pokud si vezmu "ideál sportu", tak mi to rozhodně přijde lepší a větší sranda...

    "CIVL delegates cannot be blamed for pilot mistakes, but CIVL delegates can

    be blamed for encouraging pilots to fly a wing that is beyond their ability."

    :) v kontextu toho textu CIVL mi tohle připadá jako poněkud nevhodná poznámka... nicméně tipnul bych, že Ozone má několik dobrých známých v testovacích centrech a hodně znalostí v této oblasti, tudíž podobné omezení by zatopilo pořádně konkurenci :)

  • 22 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: scorpi (+399) (-37) | Zasláno: 25.02.2011 * 00:24

    Premyslel jsem porad, proc se do toho PMA a pak jeste Ozone usty sveho sefika tak vklada a prosazuje serial class - a pri te dnesni debate to predsednictva a SK s Kamilem to pekne vyplynulo napovrch.

    V cele zalezitosti ve skutecnosti nejde vyrobcum (tem co maji dnes nejlepsi open padaky) o bezpecnost pilotu a zavodeni. Jde o to, ze ty navrzene bezpecnosti restrikce na open class padaky by mnohym z nich pridelaly velke vrasky. Soucasna zavodni padaky se proste dostaly prilis daleko a i tem pomerne rozumnym bezpecnostnim kriteriim na pro Cat 1 zavody by zkratka nevyhovely. A to pravdepodobne pomerne zasadnim zpusobem. Firmy, ktere pak budou chtit uspet, budou muset vyvijet jak open class padaky "bez omezeni" (pro PWC a FAI2 zavody), tak i "safe" open class padaky (FAI1 zavody, tj. MS, ME), u kterych casto nebude mozne vubec pouzit smer designu, kterym jdou ty dnesni open class padaky.

    V tenhle situaci je pro vyrobce samozrejme jednoznacne vyhodnejsim vychodiskem EN-D - vsichni tusi, ze CIVL nejake zmeny udela, a tak se vyrobci zkratka snazi lobbovat - opravdu ovsem nejde o bezpecnost pilotu, ale o jistoty vyrobcu.

  • 23 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: scorpi (+399) (-37) | Zasláno: 27.02.2011 * 12:26

    Tak uz je jasno, na EN-D padacich se nebude muset zavodit.

    Byl prijmut navrh OCTWG se zavedenim techto omezeni pro FAI Cat 1 souteze (pocitaje letosnim MS v Piedrahite):

    - 60 dni pred zavodem musi vyrobce "registrovat" kluzak u CIVL a kluzak musi projit strukturalnim pevnostnim testem dle EN a navic teoretickym load testem na 23G. Navic vyrobce musi CIVL dodat pisemny dokument, ve kterem se popisuje proc kluzak pripadne neprosel letovymi figurami dle EN (tento dokument bude verejny) a dale video z testovani vyrobcem (to nebude verejne).

    - 30 dni pred zavodem bude muset pilot, ktery na danem kluzaku chtit zavodit, zaslat fotku s podpisem na padaku blizko seriove cisla, cimz dokladuje "vlastnictvi" padaku:)

    - kontrola bude pred soutezi, pri registraci, namatkove po kazdem kole souteze

    No a vyhledove se pocita s normou EN-E pro zavodni padaky, pravdepodobne do roku 2013

  • 24 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: ynrokop (+4) (-2) | Zasláno: 27.02.2011 * 17:30

    Zase vymysleli píčoviny!!!

    To je přesně pro firmy ozone,gin!!

    Jak k tomu přijdou ostatní?Ty testy i pevnostní nejsou zdarmo a aby si to nějaká firma musela zaplatit kvůli třem pilotům tak se na to vysere a zase přijdeme o někoho kdo by třeba mohl přinést nějakou novinku v padácích.Zase plno pilotů bude přecházet k jiným firmám které si tyhle testy budou moc dovolit díky své prodejnosti aby mohli závodit.proč radši neudělají kategorie C a B.Proč se neudělá nějaké sezení u nás kdy budeme hlasovat co náš zástupce bude prosazovat za čr.Když to udělá každá země přijdou s variantami ketre jsou uz vymyslene a ne uplacat jak se to civil radě líbí.

  • 25 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: Kosta (+55) (-46) | Zasláno: 27.02.2011 * 18:20

    Mě by jenm zajímalo, jaký to má smysl, nebo jaký má být výsledek toho rozhodnutí.

    Troufám si říct, že minulý rok 2 mesíce před Mistrovstvím Evropy řada výrobců ani nevěděla na čem jejich piloti poletí.

    Stejně tak měsíc před závodem si fotit číslo padáku s podpisem mi přijde hovadina. Většina top pilotů dostává padák až na závodech,nebo pár dnů před. Mohl bych jmenovat ...

    Na druhou stranu jedná se jen o Mistrovství Světa a Evropy, takže mě to nemusí zatím trápit :)

  • 26 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: Max (+69) (-65) | Zasláno: 28.02.2011 * 00:39

    To je ale kokotina ala Brusel... Práce navíc pro výrobce i piloty a výsledek nebude žádný. Na PWC se doufám nic takového nechystá... Už se ví, jak by měly ty testy EN E vypadat ?

  • 27 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: petrch (+193) (-10) | Zasláno: 28.02.2011 * 10:23

    Ja myslim ze je to zmena k lepsimu. Cosi jsem zaslechl (nevim jestli je to pravda) o tom, ze se dnes casto zavodi na padacich, ktere jsou vyvazane na tencich snurach nez ty, ktere byly odeslane na loadtesty. Takze nejaka kontrola v cili (navic jasne definovana) je myslim ku prospechu.

    K tem 60/30 dnum - no je to sice dalsi byrokracie, ale taky mozna je neco na argumentu, ze bezpecneji litame na tech padacich, ktere uz jsme stihli trosku "poznat" (aspon za tech 30 dni). Ale je fakt ze tohle pujde asi snadno vosvindlovat.

    No uvidime, jak se tyto zmeny osvedci v cervenci na MS v Piedrahite :)

  • 28 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: kume (+0) (-0) | Zasláno: 14.03.2011 * 13:10

    Kto dohnal ozone? ;) Mozno R10.2 sa priblizili, ale...

    http://flyozone.com/paragliders/en/news/headlines/18226#

  • 29 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: Kosta (+55) (-46) | Zasláno: 14.03.2011 * 13:20

    Zdá se mi to podle fotek, nebo je nová Mantra jednolajna?

  • 30 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: kume (+0) (-0) | Zasláno: 14.03.2011 * 13:39

    jednolajna to nie je, ale novu nabezku urobili bohovsky.

  • 31 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: ynrokop (+4) (-2) | Zasláno: 14.03.2011 * 13:47

    To:Kume

    Prosím tě mohl bys mi říct v čem je ta náběžka bohovská?Podle obrázků není nic vidět

  • 32 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: scorpi (+399) (-37) | Zasláno: 14.03.2011 * 13:50

    Kume: Drz se tematu prosim, diskuse o konkretnim novem padaku do tohoto threadu nepatri...

  • 33 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: Kosta (+55) (-46) | Zasláno: 14.03.2011 * 14:23

    Kume: Taky by mě zajímalo v čem je bohovská :)

    Scorpi: Můžeš nějak vytvořit nové vlákno a tohle ohledně Mantry tam přesunout?

  • 34 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: FilipPG (+3) (-0) | Zasláno: 14.03.2011 * 14:38
  • 35 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: Hanz (+33) (-2) | Zasláno: 14.03.2011 * 15:48

    Celej fór je imho v tom, že na tý odkazovaný stránce už ta fotka náběžky není. - Zmizela teď během dne. - Zakže leda ji vyhrabat někde z cashe.

  • 36 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: petrch (+193) (-10) | Zasláno: 14.03.2011 * 16:19

    Cache:

    ;-)

    Jinak souhlasim se scorpim, v tomto vlakne je to trosku off-topic

  • 37 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: Max (+69) (-65) | Zasláno: 15.03.2011 * 14:55

    To si dělají prdel, ne ? Jak se to naplní po kolapsu ? Nebo to už ani nemůže klapnout ? :)

  • 38 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: petrch (+193) (-10) | Zasláno: 15.03.2011 * 16:41

    No ja myslim ze se to naplni normalne, ale kdyby byly jeste kousek uzsi tak by to treba mohlo pri vyfukovani a nafukovani fungovat jako pistalka ;)

    Kazdopadne si narozdil od Kosti a Mily myslim, ze ozoni "zraloci" profil je svym zpusobem genialni a jsem zvedavej na pristi velke zavody az se ukaze, jestli se jim takhle aerodynamicky "zmrsenej" profil vyplatil, nebo ne :).

  • 39 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: ynrokop (+4) (-2) | Zasláno: 15.03.2011 * 22:00

    TO petr:

    tak bavil jsem sem se Lukem armíkem:

    a

    řekl mi ve zkratce toto

    tak jestli jsem to dobře pochopil z debaty tak zkraceně je to takhle

    Ta náběžná hrana je posunutá kvůli tlakům které na ní při větších rychlostech pusobí, zjistili že nad určitou rychlost se náběžná hrana deformuje neudržuje si svůj tvar a vztlak, tím je potom ztáta výkonu na klouzavosti a pilot by měl ubrat.

    Nová náběžná hrana by měla tomu to zapříčinit,další důvod proč to udělali je lepší vztlak díky prutům které nemusí v náběžné hraně přerušovat a jsou celistvé a ty udrží větší zátěž na ně.

    prej dál když se deformuje náběžná hrana která nemá celiství tvar jako stará tak dochází k více kolapsům,nová by měla dělat přesný opak

  • 40 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: charlie (+8) (-0) | Zasláno: 16.03.2011 * 00:46

    ynrokop: slušnej model :)

  • 41 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: Max (+69) (-65) | Zasláno: 17.03.2011 * 13:00

    Link z paraglidingforum.com:

    http://www.paraglidingforum.com/download.php?id=30699

    Je to skutečně velký rozdíl. Že by Ozon zase "vypálil všem rybník" ?

  • 42 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: Kosta (+55) (-46) | Zasláno: 17.03.2011 * 15:29

    Mi hlava nebere jak se to může nafouknout po kolapsu :)

  • 43 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: Slivka (+6) (-27) | Zasláno: 17.03.2011 * 21:01

    úplně normálně, přemýšlej co se děje když je kolaps, jaká je poloha PK a pilota, jak se pohybují, jaké je proudění vzduchu vzhleden k profilu PK.......................

  • 44 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: Kosta (+55) (-46) | Zasláno: 17.03.2011 * 21:38

    ani tak se mi nejdna o to kde to plneni je v pripade kolapsu, ale jak jsou otvory male.

  • 45 RE: Na čem budeme závodit?
    Autor: Clouseau (+60) (-9) | Zasláno: 18.03.2011 * 08:50

    Treba maji ty otvory zpetne ventily a ke kolapsu vlastne nemuze dojit...nema se to jak vyfouknout :-)

Přidávat příspěvky k tomuto tématu mohou pouze přihlášení uživatelé.


Partneři:

 logo MAC Para  logo Axispara



Sekce PGwebu: