FÓRUM PGweb


[Téma] Axis = Polaris = taky problém?

Axis = Polaris = taky problém?
Autor: Slivka (+6) (-27) | Zasláno: 02.02.2014 * 16:34

Nechci moc prudit, ale chci se jen zeptat:

1. Mohou v ČP soutěžit i necertifikované PK?

- v kategorii Standart je to jasné:

7.2. Vyhlášení jednotlivých pořadípořadí pilotů dle skóre sestaveného z výkonů na PK typu „Standard“ – odpovídající AFNOR Standard, DHV 1 a 1-2, EN A/B. První v pořadí získává titul „vítěz ČPP kategorie Standard“

- v Open a ostatních kategorii?

2. Jak je to s plněním z pojištění, pokud to byl let na necertifikovaném PK?

Zdraví JS

31 příspěvků
shlédnutí: 5604
  • 1 RE: Axis = Polaris = taky problém?
    Autor: Boeing (+7) (-0) | Zasláno: 02.02.2014 * 16:54

    Pravděpodobně by jsi mněl mít piloták typu C . Aspon já to tak vyřešil při nestandartní velikosti.

    V podstatě záleží , jakou barvu má technický průkaz tvého křídla a co v něm máš napsané .

    Pojištovny se snad vždy snaží vyhnout placení, a tohle by byl důvod tvrdit, že jsi létal na křídle, na které nemáš oprávnění. Proto ten závodní piloták !

  • 2 RE: Axis = Polaris = taky problém?
    Autor: scorpi (+402) (-37) | Zasláno: 02.02.2014 * 16:55

    Slivko, v soutezich Ceske ligy PG i v CPP mohou soutezit i necertifikovane padaky. Nebude zadny problem s pojistnym plnenim, pokud bude mit pilot vse v poradku (odpovidajici level pilotniho prukazu atd.).

    Takze prosimte tu nepanikar, ze Axis Polaris ma nejaky problem.

  • 3 RE: Axis = Polaris = taky problém?
    Autor: drybar (+21) (-4) | Zasláno: 06.02.2014 * 11:05

    nesmeruje otazka spis na to, ze nejaky padak je prohlasen za dhv1-2 ale v nekterych velikostech treba certifikat neziskal? pak je necertifikovany a tedy spada to open?

    tzn. jestli je ok skorovat v kategorii sveho padaku, prestoze moje velikost oficialne certifikace uspesne neprosla?

  • 4 RE: Axis = Polaris = taky problém?
    Autor: Hanz (+33) (-2) | Zasláno: 06.02.2014 * 12:01

    BTW, jediná kategorie, ve které Polaris skóruje, je OPEN.

  • 5 RE: Axis = Polaris = taky problém?
    Autor: Slivka (+6) (-27) | Zasláno: 06.02.2014 * 17:28

    1. Překvapuje mne, že i čelný představitel /scorpi/ je pro tak velkou benevolenci. Dle mne, je to stejný jako s automobilem. Nemáš platný TP = nemůžeš do provozu. Nemáš Certifikaci, neměls by mít ani TP, a lítat s ním? = nebo soutěžit? = pouze pro zalítavající piloty....

    2. A s plněním z pojištění? To je taky stejné jako u aut, neli hůř. Spadnete z oblak s prostěradlem, které nemělo schválené doklady k létání a budete chtít plnění z pojišťovny?

    Doopravdy nechci prudit, není tady nějaký právnik...

    Hodně štěstí a zdraví, JS

  • 6 RE: Axis = Polaris = taky problém?
    Autor: Hanz (+33) (-2) | Zasláno: 06.02.2014 * 17:42

    Slivko, jestli nechceš prudit, tak proč si radši napřed nepřečteš, jaký rozdíl je mezi certifikací (EN-x) a technickým průkazem padáku???

    Na to přece nepotřebuješ právníka.

  • 7 RE: Axis = Polaris = taky problém?
    Autor: bambus (+48) (-0) | Zasláno: 06.02.2014 * 17:55

    J S : už jsi prodal Avaxe xc - 1 , nebo na něm ještě lítáš? to je uplně stejnej případ netestovanýho , v pohodě lítajícího křídla , jen záleží, kdo na něm sedí.

  • 8 RE: Axis = Polaris = taky problém?
    Autor: Max (+69) (-65) | Zasláno: 06.02.2014 * 22:57

    Už se to tu řešilo před MČR 2013, které se mohly zúčastnit (tak jako téměř všech soutěží) pouze certifikované padáky. Jelikož je Polaris necertikovaný, tak se MČR zúčastnit nemohl a mohou na něm létat pouze piloti s licencí "Závodní pilot" (dříve "C"). Samo za předpokladu, že bude mít platný TP, což je něco jiného než certifikace.

  • 9 RE: Axis = Polaris = taky problém?
    Autor: scorpi (+402) (-37) | Zasláno: 06.02.2014 * 23:32

    Slivko, Slivko...jsem rád, že jakožto "benevolentní čelný představitel" už nemusím nic dodávat...

  • 10 RE: Axis = Polaris = taky problém?
    Autor: Slivka (+6) (-27) | Zasláno: 07.02.2014 * 22:41

    Tak děkuji za informace, už jsem trochu chytřejší....

    Jo a potěšilo mne, že jsem závodní pilot, to jsem si neuvědomil i když mám PP ,,C"

    Přesto bych se rád zeptal dále:

    1. Jak se koukám do TP pro PK, tak podle čeho vydává LAAČR technický průkaz, když uvedený PK nemá certifikaci? Nebo TP si vydává sám výrobce?

    2. Proč je v TP psané, že neodpovída standardům ICAO? = t.j. mezinárodní organizaci pro civilní letectví, ale, že byl vydán s souladu s předpisy platnými v ČR.

    A stejné psaní je i v PP.

    A vím, že v EU jsou mezinárodní zákony nadřazené místním...............

    Děkuji za odpovědi, JS.

  • 11 RE: Axis = Polaris = taky problém?
    Autor: anton (+72) (-36) | Zasláno: 07.02.2014 * 23:58

    Slivko, nezlob se na mě, ale tvé otázky jasně ukazují, že neznáž předpisy, podle kterých jsi obdržel pilotní průkaz a podle kterých jsi byl vyškolen :).

    A protože je zima, tak by ti nezaškodilo trochu samostudia a načíst si aktuální předpisy na stránká http://www.laacr.cz/Stranky/Predpisy/default.aspx

    Konkrétně v http://www.laacr.cz/SiteCollectionDocuments/predpisy/2012-04-16-LA1.pdf Hlava7, najdeš například který piloťák smí s čím létat.

    A třeba v http://www.laacr.cz/SiteCollectionDocuments/predpisy/PL2_2006.pdf najdeš, jak je to s testovanými a netestovanými padáky.

  • 12 RE: Axis = Polaris = taky problém?
    Autor: drybar (+21) (-4) | Zasláno: 11.02.2014 * 14:43

    me by stejne zajimalo detailneji jak to je s tema velikostma, ktere testem neprosly, nebo ani testovany kvuli male cilovce nebyly, co se tyce prihlasovani letu do CPP

    tzn mam tu prakticky skolni dhv1-2 padak, ktery je certifikovany ve velikostech S, M, L, ale prodava se i XS, ale jelikoz je tak malo pilotu na XS, firme se nevyplati test provest

    spadaji lety na takovem padaku do Standartu nebo se takove lety pomeruji jen v open?

    selskym rozumem mi prijde nesmysl, aby nebyly ve standartu a pomerovali se se zavodakama, co se tyce pravidel tak zrejme naopak...

    diky za odpoved

  • 13 RE: Axis = Polaris = taky problém?
    Autor: Max (+69) (-65) | Zasláno: 11.02.2014 * 18:37

    Zajímavý dotaz. Kdysi kdesi jsem četl něco ve smyslu "pokud jsou certifikované (např.) 3 velikosti a 1 ne, považuje se za certifikovanou i ta necertifikovaná". Ale v pravidlech ČPP to nebylo, tam nic takového není. Vzhledem k tomu, že v ČPP neexistuje kontrola padáku po letu a každý si může udělat úpravy jaké chce i na certifikovaném, přimlouval bych se pro zařazení takových padáků do kategorie jakou by pravděpodobně dostaly na testech, ale pouze pro křídla, která na testech nebyla. Toto pravidlo připsat do pravidel ČPP.

  • 14 RE: Axis = Polaris = taky problém?
    Autor: Kosta (+55) (-46) | Zasláno: 11.02.2014 * 23:55

    V ČPP se přece nikde velikost padáku neuvádí, nebo se pletu?

  • 15 RE: Axis = Polaris = taky problém?
    Autor: Max (+69) (-65) | Zasláno: 12.02.2014 * 14:35

    To je vlastně pravda, tím je problém vyřešen...

  • 16 RE: Axis = Polaris = taky problém?
    Autor: kamil (+13) (-0) | Zasláno: 20.02.2014 * 09:07

    A to byste se nestyděli uvést výsledky do kategorie, kterou váš padák nesplňuje?

  • 17 RE: Axis = Polaris = taky problém?
    Autor: Clouseau (+60) (-9) | Zasláno: 20.02.2014 * 09:24

    kamil: Měla by se pilotka,létající na XS křídle,které je zmenšeninou nějakého otestovaneho školáků stydět přihlásit svůj výkon do kategorie standard?Nebo stejně tak poněkud urostlejsi pilot na XXL křídle?Takových křídel se vyrobí jen pár kusů a málokterý výrobce má na to,aby si mohl dovolit investovat do jejich otestování.

  • 18 RE: Axis = Polaris = taky problém?
    Autor: mischanek (+8) (-0) | Zasláno: 20.02.2014 * 10:07

    ..jenze ono to zmensovani nefunguje ekvivalentne, kazda velikost je svym zpusobem original a ony ty mensi velikosti mohou byt pak fakticky byt o kategorii ci dve vyse.. nebo i naopak..

  • 19 RE: Axis = Polaris = taky problém?
    Autor: scorpi (+402) (-37) | Zasláno: 20.02.2014 * 10:28

    Problém má několik rovin: 1) hledisko praktické - pokud se vybírá padák při přihlášení letu do ČPP, vybírá se model, nikoliv velikost. A podle modelu se automaticky detekuje kategorie. Takže pilot o tom teoreticky ani nemusí vědět a nemusí to dělat záměrně. 2) hledisko pravidel - ze striktního hlediska by do kategorie Standard (to je jediná v ČPP které se to týká) ty lety na netestovaných velikostech neměly patřit. Ale pokud to nebude někde na medailových pozicích, sotva to někdo bude řešit. 3) hledisko certifikace - XS velikost by ve skutečnosti např. u EN-B modelu nemusela projít, protože právě u škálovaní na malé velikosti narůstá problém s tím, že se mohou chovat příliš "ostře". Je to dáno poměrně jednoduchou fyzikou, setrvačností a momenty, které při testovacích manévrech hrají roli. Proto jsou ty malé velikosti dost často zpomalené a trošku "vykastrované". U XL velikostí je zase problém v tom, že to zpravidla bývá velikost větší, než prošla zátěžovými testy a tak není jisté, jestli by splňovala fyzické požadavky EN normy při maximálním zatížení. Testovací letové figury bývají u velkých padáků naopak zpravidla znatelně klidnější.

  • 20 RE: Axis = Polaris = taky problém?
    Autor: kamil (+13) (-0) | Zasláno: 20.02.2014 * 10:38

    Closeau: Ano, protože porušuje pravidla, ať už jsou jakékoliv. Je to sport a dodržování pravidel ve sportu je základ jeho férovosti.

    A to říkám i proto, že byla snaha prosadit možnost legálního létání na neotestovaných velikostech padáků, které mají schválené 3 velikosti, tak by piloti mohli i bez "C" licence (která je už stejně mrtvá) létat tyto padáky. Bohužel inspektoři se toho bojí, takže to funguje tak jak to funguje nyní... Čili z mého pohledu nemůže pilot, který nemá "C" licenci vůbec přihlásit let na netestovaném padáku (žlutý TP).

    Jak by to bylo, podle tvého názoru, s pilotem, který by si nechal ušít velikost M-L (neotestovanou), aby optimálně využil svou váhu? Ostatní velikosti by byly otestovány.

  • 21 RE: Axis = Polaris = taky problém?
    Autor: Clouseau (+60) (-9) | Zasláno: 20.02.2014 * 11:01

    Ja chapu, jak to myslis. Ale kvůli bodum do CPP to asi nikdo nebude hrotit. Myslim, ze pokud bude velikost nejakeho skolaku M a L otestovana a nekdo si necha usit M-L, tak se podle mne letove vlastnosti nezmeni tak, ze by na to bylo nutne mit pilotak C. Nebo se mylim? O to ale nejde. Kdo je " prumernych " proporci, tak si jiste vybere z S,M L. Jde o to, ze jsou na svete i piloti kteri se do techto velikosti nevejdou a testy i jejich velikosti se proste nedelaji, protoze se to nevyplati. Co se s tim da podle tebe delat?

  • 22 RE: Axis = Polaris = taky problém?
    Autor: kamil (+13) (-0) | Zasláno: 20.02.2014 * 11:14

    Clouseau:

    1) tlačit na výrobce, aby alespoň nějaké XS otestovali, ale sám vím, jak je to těžké...

    2) Pokud chci létat soutěž, podívat se po výrobci, který XS padák nabízí

    Problém přijde ve chvíli, kdy dosáhneš na nějakou pozici, pak může někdo protestovat a lety budou vyloučeny, protože nejsou provedeny v souladu s pravidly létání.

    Na druhou stranu musím uznat, že řada lidí používá ČPP jako logbook svých letů, ale musí počítat s tím, že dělá záznam svých přestupků a někdo toho může někdy vy(z)neužít...

  • 23 RE: Axis = Polaris = taky problém?
    Autor: Slenoch (+7) (-1) | Zasláno: 20.02.2014 * 12:55

    trošku tápu, kam diskuse směřuje. ČPP z mého pocitu není "závodění". Slouží k porovnání, evidenci, motivaci. A závodníci zde můžou získat body do ratingu. Rozhodně pokud zde bude někdo aktivně a ve špici "soutěžit", jsou to již páni piloti (pilotky ;-), kteří s přehledem splňují podmínky létání na neotestovaném křídle.

    A pokud mne v ČPP někdy předhoní někdo na netestovaném XS křídle stejného EN, smeknu a pokloním se, neboť je prostě šikovnější než já. Lítání je v rukách a v hlavě. Jaro je za humny, pojďme lítat.

  • 24 RE: Axis = Polaris = taky problém?
    Autor: bambus (+48) (-0) | Zasláno: 20.02.2014 * 18:19

    ano Slenochu, tápeš, protože to jsou tady naprostý pí-oviny

  • 25 RE: Axis = Polaris = taky problém?
    Autor: ondrap (+79) (-15) | Zasláno: 20.02.2014 * 19:41

    "Ano, protože porušuje pravidla, ať už jsou jakékoliv. Je to sport a dodržování pravidel ve sportu je základ jeho férovosti"

    Tohle je klasická deformace vrcholovým sportem. Normální lidi porušení pravidel, která soutěžícímu nedávají v soutěží žádnou výhodu, za nefér chování nepovažují.

    Malá křídla létají hůře než ekvivalentní větší křídla v kategorii. Takže "nefér" výhoda je evidentně v tom, že to je méně bezpečné. Větší křídla létají lépe, ale certifikaci by pravděpodobně splnila, takže "nefér" výhoda je evidentně v tom, že pilot si mohl koupit levnější padák.

    Nesoutěžíme náhodou v nalétaných kilometrech?

  • 26 RE: Axis = Polaris = taky problém?
    Autor: dmb77 (+18) (-16) | Zasláno: 21.02.2014 * 12:11

    Co je tohle za priblblou dobu, ze kazdej potrebuje na vsechno nejakej vetsinou draze zaplacenej kus papiru, nebo certifikat?

  • 27 RE: Axis = Polaris = taky problém?
    Autor: kamil (+13) (-0) | Zasláno: 22.02.2014 * 03:33

    ondrap: Ano, asi jsem deformován "vrcholovým" sportem. Na vlastní kůži jsem se přesvědčil, jaké to je, když se jen trošku přihnou pravidla...

    Je to jednoduché, změňme pravidla pro Standard na něco jako "padáky které vypadají jako EN A nebo EN B" a bude vyřešeno.

    Enzo 2.1 by taky asi certifikaci splnilo...

    dmb77: Není to přiblblá doba, definujme v pravidlech, že si každý může lítat na čem chce a zařadí se do kategorie, která se mu líbí a nebudeme mít problém.

  • 28 RE: Axis = Polaris = taky problém?
    Autor: ondrap (+79) (-15) | Zasláno: 22.02.2014 * 08:28

    Kamile, ale většina z nás s tím problém fakt nemá ani dneska :)

  • 29 RE: Axis = Polaris = taky problém?
    Autor: scorpi (+402) (-37) | Zasláno: 22.02.2014 * 08:43

    s tím Enzem 2.1 a certifikací bych zatím byl opatrný - vůbec zatím není jisté, že ten padák BY prošel...ale to je spíš do jiného vlákna:)

    Ad změna pravidel - ano, to můžeme (ostatně pro MČR je to takto už vyřešeno). Problém je, že aktuálně začíná "móda" defacto klasických EN-C padáků otestovaných v EN-B (teď už vím o 2 známých výrobcích), což tu kategorii stejně asi dříve či později definitivně pohřbí, protože kritérium EN-B přestane jakž takž fungovat.

    Takže spíše bych to viděl na redefinici začátečnické kategorie v ČPP jako takové.

  • 30 RE: Axis = Polaris = taky problém?
    Autor: kamil (+13) (-0) | Zasláno: 22.02.2014 * 09:04

    Scorpi: S tím Enzem to byla provokace a nadsázka... Stejně tak dokud padák neprojde zkušebnou není vůbec jisté, jestli by prošel a to zjeména u malých velikostí...

    A s tou kategorizací padáků je to fakt problém. Třeba zavedení CCC vrátí věci do dřívějších kolejí, ale bude to chvíli trvat a taky to není úplně jisté...

  • 31 RE: Axis = Polaris = taky problém?
    Autor: Boeing (+7) (-0) | Zasláno: 23.02.2014 * 06:45

    Já bych ty velikosti moc neřešil. 99% procent pilotů se vejde do otestovaných velikostí křídel . Většina pilotů létá pro radost, xc contest používá jako deník letů. A ty co chtějí závodit, případně vyhrát nějakou cenu či body do rankingu, si stejně s pravidly nějak poradí.

    Sám létám na "netestovaném křídle" vyrobeném na zakázku, a větší problémy mám se správnou pojistkou.

Přidávat příspěvky k tomuto tématu mohou pouze přihlášení uživatelé.


Partneři:

 logo Axispara  logo MAC Para



Sekce PGwebu: