FÓRUM PGweb


[Téma] Barometrická výška

Barometrická výška
Autor: manana (+58) (-3) | Zasláno: 01.02.2011 * 17:51

Tušil by někdo, proč když na gpsce (60CSx) vypnu autokalibraci a nastavim tlak na 1013, ukazuje cca o 40m výš než vario (digifly) nastavené na 1013?

Neřešil bych to a prohlásil to za chybu jednoho nebo druhého, ale po tom, co naprosto stejnou výšku (tu vyšší) ukázal XCTrainer (nastavený na 1013) a uplně tu samou nižší ukázal Flymaster B1Nav, tak mi to vrtá hlavou.

Porovnání 4 přístrojů skončilo nerozhodně, 2:2, ale co je jinak? ;)

10 příspěvků
shlédnutí: 3365
  • 1 RE: Barometrická výška
    Autor: Braba (+58) (-7) | Zasláno: 01.02.2011 * 21:05

    Nemůže to být tím, s jakým souřadným systémem ta která GPSka počítá? Vypadá to, že tady v Evropě je rozdíl mezi geoidem a rotačním elipsoidem WGS-84 právě těch 40metrů. Některé GPSky mají opravnou tabulku a udávají nadmořskou výšku (mean sea level) jiné na to pečou a ukazují výšku k tomu teoretickému elipsoidu WGS-84. http://www.esri.com/news/arcuser/0703/geoid1of3.html

  • 2 RE: Barometrická výška
    Autor: manana (+58) (-3) | Zasláno: 02.02.2011 * 17:06
  • 3 RE: Barometrická výška
    Autor: jarda737 (+9) (-0) | Zasláno: 07.02.2011 * 23:20

    Mám 60Csx a vario Brauniger. Mám pocit, že se mi výšky rozchází různě s výškou a možná i teplotou ... tak mám teorii - nižší bere a je klid. Já myslím, že GPS je v pohodě, s variometrem asi bude problém.

  • 4 RE: Barometrická výška
    Autor: scorpi (+401) (-37) | Zasláno: 08.02.2011 * 00:54

    jardo, to ze se ti barovyska a gps vyska rozchazeji s narustajici vyskou je vlastnost, ne chyba. Jsou to dve odlisne veci a ma to sve pomerne dobre duvody, ze to tak je.

    Ze by namet na dalsi clanek do Poradny?:)

  • 5 RE: Barometrická výška
    Autor: jarda737 (+9) (-0) | Zasláno: 08.02.2011 * 21:22

    Špatně jsem se vyjádřil. Letecké vzdělání mám a poradnu netřeba zakládat. Jen se setkávám s tím, že se mi během delšího letu mění odchylka hodnot výšky Varia a GPS i ve stejné výšce. QNH se během tří hodin zas tak nemění. A nezdá se mi, že by teplotní chyba výškoměru způsobovala takové rozdíly (dělá mi to po delší době rozdíl i skoro 100m), i když si vario na stratu zkalibruji.

    A jen si neodpustím na adresu Scorpiho - myslím, že tvůj příspěvek mohl být poučnější. V této formě pouze odrazuje od účasti na diskuzních fórech.

  • 6 RE: Barometrická výška
    Autor: scorpi (+401) (-37) | Zasláno: 08.02.2011 * 22:01

    No dobra, tak to tedy pardon - to ses mozna opravdu poprve trosku nestastne vyjadril, vypadalo to, ze dumas nad tim kde se tam berou ty odchylky gps vysky a vario vysky (coz prave z me zkusenosti vetsina padackaru vlastne nevi, proc tak je).

    Poradnou jsem myslel rubriku clanku v nasem Zpravodajstvi a zamerne jsem nepsal vic, protoze si myslim, ze by to bylo dobre tema na osvetovy clanek. A tobe to vysvetlovat nemusim:)

  • 7 RE: Barometrická výška
    Autor: jarda737 (+9) (-0) | Zasláno: 02.04.2011 * 21:48

    Tak jsem v rámci "konečná" dlouze poznával možnosti GPS a výškoměru na variometru. Nakonec jsem zjistil po testech na zahradě, že se oba přístroje vzácně shodují a indikace výšky se mění během dne tak, jak se mění QNH - a to včetně výšky GPS s barometrem (bez barometru nemám). U GPS jsem se doposud spoléhal na automatickou kalibraci, ale v případě většího rozdílu výšek (vypneš GPS a zapneš za 10 dní) trvá kalibrace i 20 minut. A kalibrace probíhá pouze po zapnutí garmina, pouhé přestavení v menu je neúčinné.

    Z toho asi vyplývá můj pocit rozcházení výšek GPS a Varia během letu z předchozích příspěvků.

    Jinak Brauniger a Oregon se rozcházely +/- 5m.

  • 8 RE: Barometrická výška
    Autor: jarda737 (+9) (-0) | Zasláno: 02.04.2011 * 21:57

    GPS jsem testoval ve všech módech - s kalibrací i bez, s proměnnou výškou i pevnou - a poznatek je, že bez ohledu na nastavení GPS bude ukazovat vždy stejně, když ji před startem zkalibrujete.

  • 9 RE: Barometrická výška
    Autor: scorpi (+401) (-37) | Zasláno: 03.04.2011 * 19:42

    jarda737: neni mi moc jasne, co jsi na te zahrade vlastne testoval...?

  • 10 RE: Barometrická výška
    Autor: jarda737 (+9) (-0) | Zasláno: 03.04.2011 * 22:11

    Prostě jsem testoval funkci GPS v různých módech nastavení, jak se dokáže sama zkalibrovat, když ji rozkalibruji apod. Během dne se změnil tlak o 3 Hpa a změna výšky odpovídala změně tlaku obou přístrojů. Změna teploty na zahradě na to neměla vliv:-) Více příspěvky nahoře ... je jsem porovnával výškoměr GPS a Varia.

    Co nevím, je otázka teplotní chyby výškoměru (odchylka od MSA). Jak se projevuje u varia a u GPS. Kupodivu to asi bude stejné. Myslel jsem, že se GPS neustále kalibruje z družic, ale asi jen při zapnutí. Takže oba výškoměry (GPS i Vario) po zapnutí fungují stejně - zatím jen dojem ze zahrady.

    Ta předlouhá automatická kalibrace GPS patrně způsobila můj dojem z předchzích příspěvků, že se přístroje během dne postupně rozcházejí.

Přidávat příspěvky k tomuto tématu mohou pouze přihlášení uživatelé.


Partneři:

 logo MAC Para  logo Axispara



Sekce PGwebu: