ZPRAVODAJSTVÍ


Rozhovor s Ondřejem Dupalem - šéfem firmy Gradient

IMG_5058.JPG_150x100
| Rozhovory
 
shlédnutí: 11255

V krátkém miniseriálu přinášíme rozhovor s hlavními partnery našeho serveru a jejich odpovědi na aktuální témata. Prvním  z dotazovaných byl Ondřej Dupal z firmy Gradient.

1 příspěvek

Na paraglidingových závodechOTÁZKA: Ahoj Ondro, dost lidí asi ví, že jsi ředitel Gradientu, máš dvě krásné dospívající dcery :-), ale už možná tolik neví o tvém létání, přeci jen se pár let v soutěžním paraglidingu nepohybuješ. Povíš nám něco o své letecké kariéře?

 V roce 1991 jsem začal s paraglidingem, okamžitě prodal veškeré jiné sportovní vybavení, koupil první vlastní kluzák. Dalších deset let jsem nedělal téměř nic jiného, než létal a žil paraglidingem. Od roku 1992 do roku 2002 jsem se poměrně intenzivně věnoval soutěžnímu létaní a současně jsem začal pracovat jako testovací a zkušební pilot. Za těch deset let jsem se stal osminásobným mistrem ČR, sedminásobným vítězem Českého poháru. Zvítězil na mezinárodním mistrovství Jižní Afriky, Austrálie, Argentiny, Slovinska, Itálie…

V roce 1997 jsme založili firmu Gradient. V roce 2002 jsem přestal soutěžit intenzivně a mnohem více času věnuji vedení firmy a vývoji kluzáků. Již několik let létám na padáku mnohem víc v době evropské zimy na Jižní polokouli, mohu tak využít volnější rytmus vedlejší sezóny.


V kabině svého větroněOTÁZKA: Zaznamenali jsme, že se v posledních několika letech začínáš prosazovat na plachtařských soutěžích. Jak bys porovnal létání na větroni s paraglidingem? Jde to vůbec srovnat?

Plachtím sedmým rokem a začal jsem také trochu soutěžit. Jsem soutěžní typ a v plachtění jsem znovu našel motivaci a radost ze závodního létání.

Ačkoli oba sporty využívají stejné principy, existuje mezi nimi řada odlišností. Mezi piloty plachtaři je poměrně dost původně pilotů paraglidistů a obráceně. Jedni se našli v plachtění na větroni, druzí na padáku. Oboje je svým způsobem podobné, ale z mého pohledu nezaměnitelné. Já osobně opravdu miluji let na padáku pro jeho okamžitý prožitek z kontaktu se vzduchem, plastickým pohledem na krajinu a ohromnou výzvou s ohledem na výkonnost padákových kluzáků. Na větroni se mi líbí neskutečné možnosti díky nabízenému výkonu. Dále se mi na větroni velmi líbí individualita závodního létání, které se bohužel vytrácí z paraglidingových závodů. Musím přiznat, že jsem občas rozpolcen mezi paraglidingem a plachtěním :-)


OTÁZKA: Jsi zakladatelem Českého poháru paraglidingu a několikrát jsi jej vyhrál. Co říkáš současnému Českému poháru a jeho vývoji?

Český pohár paraglidingu se poprvé uskutečnil v roce 1994 jako moje soukromá aktivita , kdy jsem oslovil v té době širokou základnu českých výrobců padákových kluzáků. Od roku 1996 jej sportovní komise, které jsem v té době předsedal, zařadila jako jeden z možných zdrojů pro zisk bodů do českého ranking systému.. V letech 1994-1998 se létalo podle deklarací a vyhodnocování výsledků jsme dělali na základě focení. Vetšina hodnotných letů byla předem deklarována, nedeklarované lety byly možné, ale byly znevýhodněny oproti letům deklarovaným. S rozvojem mobilních telefonů a především internetu se samozřejmě technické možnosti nesrovnatelně rozšířily. V první fázi díky KarlPři testování kluzáků v JARu Vrbenskému bylo možné deklarace posílat SMS zprávou a po letu záznam z GPS poslat přes webové rozhraní. Publikované výsledky na internetu zatraktivnily Český pohár pro širokou veřejnost. Ve třetí fázi rozhodla sportovní komise rozdělit piloty do tříd podle použitých kluzáků. Správy Českého poháru se ujal PG web a vytvořil v té době mimořádně přehledný a uživatelsky jednoduchý web, který je stále vylepšován. V počáteční fázi se ČPP účastnili především špičkoví piloti, ve druhé a třetí fázi se základna rozšířila na opravdu masově.

Myslím, že ČPP jde cestou zapojení široké pg veřejnosti do výkonnostního létání a z toho mám velikou radost.


OTÁZKA: Kde nejraději na padáku létáš? Můžeme očekávat že se zase začneš objevovat ve výsledkových listinách závodů či poháru?

 Já osobně mám rád létání v rovinách nebo mírně zvlněné krajině, což je v podstatě celá Česká republika. Český ráj, Vysočina, Středohoří, s padákem se musí zkrátka jezdit za počasím. Miluji létání a snažím se strávit ve vzduchu co nejvíc času a jsem pro to schopen udělat téměř cokoli. Skončil jsem s aktivním závoděním na padáku v roce 2002 a od té doby se účastním tak jednoho, dvou závodů většinou s cílem testování nového kluzáku. Nemyslím si, že bych se ještě k serioznímu závodění na padáku vrátil. Český pohár mne však stále láká, ale většinou nenajdu čas ve správný den. Snad letos :-)

V dilně GradientOTÁZKA: Jakou vidíš budoucnost ve vrcholovém soutěžním paraglidingu? Piloti Gradientu dříve soutěžím dominovali, momentálně se ze závodů typu PWC vytratili. Připravujete také dvoulajnu či soutěžní speciál?

Na našich kluzácích jsme postupně dosáhli na všechny světové tituly, které se dají získat: Mistr Světa, Mistr Evropy, Vítěz PWC, vítěz X-Alps, několik titulů Mistr ČR.

V roce 2006 jsme se rozhodli pozastavit prodej nejvýkonnějších závodních speciálů a s tím souvisejících aktivit, jako sponzoring top pilotů a PWC závodů. Prototypy dále vyvíjíme, ale pouze několik kusů pro námi vybrané a sponzorované piloty. Důvodem byl a stále je systém dnešních vrcholných závodů a tlak na maximálně výkonné padáky, které jsou z našeho pohledu za přijatelnou hranicí pro širší závodní špičku. Já osobně věřím, že v dohledné době dojde k vytvoření třídy padáků, která vrátí závodům atraktivitu a přijatelnější míru bezpečnosti. V takovém případě se Gradient k závodění a podpoře na vrcholné úrovni velmi pravděpodobně vrátí.


OTÁZKA: Co si myslíš o současném vývoji v paraglidingu?
Vybavení pro paragliding je v dnešní době na vysoké úrovni a to nejen co se výkonnosti týče, ale především komfortu a bezpečnosti pro pilota. Vývoj klouzavých padáků a vybavení pro pg všeobecně jde stále dopředu. Na trh přicházejí nové materiály, vylepšují se programy pro výpočet konstrukcí, celé vývojové týmy zdokonalují svoji práci. Pokud si paragliding oproti jiným leteckým odvětvím uchová svoje největší výhody a to jsou dostupnost a jednoduchost, hravost a volnost, nemám strach o jeho další vývoj.


OTÁZKA: Jaké vlastnosti u kluzáků pro rekreační piloty považuješ za nejdůležitější?

Střední třída kluzáků je velmi zajímavou třídou z pohledu vývojového týmu, nejdůležitější je optimální vyvážení parametrů bezpečnost-výkon. V současné době, pokud mluvíme o rekreačních pilotech, mluvíme zároveň o třech třídách kluzáků EN B - EN D. Takže za klíčové také považuji výběr správné třídy kluzáku odpovídající potřebám a možnostem pilota.


OTÁZKA: Jak probíhá vývoj kluzáků v Gradientu od počáteční myšlenky až po uvedení na trh?

Velmi zjednodušeně:

1) Snažíme se co nejpřesněji specifikovat cílový kluzák a typického cílového pilota.

2) Diskuse o parametrech (štíhlost, plocha, tvar, profiláž…)

3) Práce na přípravě prototypu

4) První testovací lety, kontrola nastavení rychlostí. Případně drobné opravy nepřesností.

5) Kompletní testovací program - obvykle nad jezerem s dostatkem výšky. V téhle fázi obvykle dochází k prvním rozhodnutím, jestli jsme schopni s tímhle prototypem dosáhnout stanoveného cíle. Pokud ne, připravujeme nový prototyp.

6) Následuje testování v reálných podmínkách. Tzn. termické lety, testování výkonu, porovnávací lety…

7) Příprava pro certifikace a certifikace.

8) Zahájení výroby

Vývojový cyklus trvá od 6 do 12 měsíců a vzhledem k tomu, že nabízíme šest základních tříd kluzáků, musíme připravit a certifikovat každý rok dva modely v pěti velikostech. K tomu je nutné ještě připočítat vývoj na prototypech akrobatických, závodních XC a jiných speciálů, takže se nenudíme.
Jaké přednosti Gradient kluzáků by jsi vyzvedl? V čem se liší oproti
jiným výrobcům?

Naší silnou stránkou je systematický a dlouhodobě velmi efektivní a kvalitní vývoj kluzáků ve všech třídách. Veškeré nové kluzáky prodělají před uvedením na trh opravdu důkladné testování v rozmanitých podmínkách.

Veškeré kluzáky vyrábíme v ČR v naší vlastní výrobě, což nám umožňuje nabízet velmi vysoký standard kvality a servisu.

OTÁZKA: Jaké rady bys dal pilotům, kteří by chtěli ulétnout svůj první dlouhý přelet?

Nespěchat, nenechat se odradit dílčími neúspěchy a létat co nejvíce. Sladká odměna se jistě dostaví :-)


Ondřej Dupal je šéfem české firmy Gradient, která patří mezi světové lídry paraglidingového vybavení. Gradient je také dlouhodobým partnerem serveru PGweb/XContest a podporuje Český pohár paraglidingu. Veškerý sortiment i novinky z Gradientu najdete na webu www.gradient.cx



Diskuse k článku

Položky označené hvězdičkou je nutné vyplnit.

Nový příspěvek


Reklama:

 logo MAC Para  logo Gradient



Sekce PGwebu: