ZPRAVODAJSTVÍ


Zlobivé dítě Ozone Baby HPP – znamení paraglidingové revoluce?

bbhpp1.jpg_103x150
| Soutěžní létání | Revue
konstrukční kancelář Ozone:)
shlédnutí: 12196

Na superfinále paraglidingového PWC v září 2009 triumfovali tovární piloti francouzské firmy Ozone Charles Cazaux a Russ Ogden. Na tom by samo o sobě nebylo nic až tak výjimečného, kdyby to, na čem Charles a Russ létali, bylo „běžné“ závodní křídlo. Jestli ale Ozone Baby HPP něco je, pak zcela jistě nikoliv běžné. Celá záležitost je natolik pozoruhodná, že se mluví dokonce o revoluci v konstrukci padákových kluzáků a redefinici pojmu padákového kluzáku. Ale vezměme to popořadě...

25 příspěvků

Krátký pohled do (velmi nedávné) historie

Na podzim předloňského roku ohlásila firma Ozone práce na projektu s tajemným názvem HPP . Cíl: maximální výkon. Zpráva obsahovala fotografie ultraštíhlého prototypu s klouzavostí údajně o 3 lepší, než současné závodní padáky při trimspeed 45 km/h. To už tu párkrát bylo, říkal jsem si (a vzpomněl jsem si na Deathblade :) ...a pak ticho po pěšině.

Loni v červnu ale firma Ozone ohlásila prototyp nazvaný   Baby HPP - tentokrát již údajně „méně extrémní verzi, která obstojí v reálných termických podmínkách“ s klouzavostí 11,7 a maximální rychlostí 70 km/h.

V létě se již „Bejbyny“ proháněly v rukou továrních pilotů nad francouzskými Alpami a koncem srpna na něm David Dagault zalétl rekordní 333 km dlouhý přelet v Alpách.

Ten hlavní triumf sezóny pro zlobivá děcka od Ozone ale přišel až v září – 1. a 2. místo pro tovární Ozone piloty v samotném superfinále Světového poháru (PWC) v italském Poggio Bustone. Mnozí ze závodníků potvrzovali, že na první pohled je v přímém porovnání vidět bezkonkurenční výkon – obzvláště ohromující byla schopnost letět stabilně s výrazně vyšší maximální rychlostí, než kterou dokáže vyvinout naprostá většina ostatních závodních speciálů.

Tajemství karbonového prutu

Jak je možné, že Ozone vyrobil křídlo, které tak výrazně předčí ostatní závodní speciály?

Vrchlík Baby HPP vypadá velmi elegantně. Rozvinutá štíhlost 8.4 je sice relativně vysoká, nicméně dnes již nikoliv výjimečná (existují křídla s podobnou štíhlostí, např. Aircross Ultima U4).

Podstata celého zázraku se totiž skrývá uvnitř vrchlíku. V přední části každého žebra (tj. blíže náběžné hraně) je zašitý tenký „prut“ z uhlíkových vláken (karbon) o délce 70 cm a průměru 1,5 mm, ohnutý směrem nahoru jako luk. Důležité je uvědomit si, že prut je součástí žebra, tedy vyztužuje profil křídla ve směru zepředu – dozadu (nikoliv „na šířku“). Toto konstrukční řešení umožnilo podstatně redukovat šňůry do pouhých 2 řad (!!!). Pro srovnání, u dnešních kluzáků najdeme většinou 4 řady, nejmodernější závodní a nejvýkonnější sériové (EN D) modely mají 3 řady.

Redukce odporu šňůr o téměř 30% přinesla markantní nárůst výkonu, a to především při maximálních rychlostech (na speedu) – jelikož odporové síly narůstají přibližně s druhou mocninou rychlosti, je odpor soustavy pilot – šňůry zásadním a rozhodujícím faktorem klouzavosti při vysokých rychlostech.

Nejedná se o první křídlo s 2 řadami šnůr (tím byl pravděpodobně jeden z prototypů Aircoss Ultima v roce 2005, který ovšem k tomu nevyužíval karbonových prutů, ale dnes již poměrně rozšířených „Gibus arch“ výztuh z tuzšího plastikového materiálu), nicméně je to první „dvouřadové“ křídlo, které se objevilo na světových soutěžích – a piloti na něm zcela bezprecedentním způsobem vítězili.

Padákový kluzák, závěsný kluzák, nebo ani jedno z toho?

Dostáváme se k otázkám, které vás možná při čtení předchozích řádků také napadly: Létá to stejně jako běžný padákový kluzák? Lze na tom zaklapnout uši, udělat frontstall, asymetrické zaklopení či další manévry? Co se stane když karbonový prut praskne? Dá se to vůbec složit do pytle?

Podívejte se nejprve na následující video:

Baby HPP váží 5.7 kg – to je méně než byste možná čekali. Celková váha všech karbonových prutů v jednom vrchlíku je pouze 150 gramů. Křídlo lze normálně složit do pytle (díky karbonovým výztuhám je to vlastně možná jednodušší než u běžného padáku – dobrou představu si každý udělá ve videu č.1). Při prasknutí prutu se (údajně, dle Ozone) nic neděje, padák normálně letí dál.

Dlouhou dobu se vznášel velký otazník nad letovými vlastnostmi Baby HPP – před několika dny ale Ozone zveřejnilo video ve kterém ukazuje chování křídla při frontstallu, asymetrickém zaklopení a fullstalu. Takže nyní je jasné, že všechny tyto režimy jsou s tímto padákem možné. Zajímavostí je, že konstruktéří na křídlo museli pouze pro účely tohoto testu některé šnůry přidat, aby vůbec bylo možné vrchlík cíleně přivést do zaklopení.

2 řady šnůr v kombinaci s vyztužením profilu dávají vrchlíku do vínku značnou odolnost proti zaklopení – Ozone tovární piloti uvádějí, že za dobu intenzivního testování včetně létání v jarních a letních Alpských podmínkách mohou „klapance“ spočítat na prstech jedné ruky a žádný (údajně) nebyl větší než 50%. Ostatně také uvádějí, že pocit z letu na tomto padáku je úplně odlišný od toho na co je pilot padákového kluzáku zvyklý, takto vyztužená konstrukce se zkrátka s turbulencí vyrovnává zcela jinak než standardní křídlo.

A nyní zřejmě nejzásadnější otázka: Je křídlo vyztužené karbonem ještě stále padákový kluzák?

Ozone říká ANO, jsou však i tací, kteří kteří s tím nesouhlasí (někteří z nich říkají NE a také se najde pár těch co říkají ZATÍM NEVÍME).

PMA a pravidlo 1 cm

Na začátku prosince do hry vstoupila PMA (Paragliding Manufacturer Association, která sdružuje známé PG výrobce – z našich Gradient, MAC a Sky) a veřejně deklarovala doporučení revidovat definici padákového kluzáku (FAI class 3) a vytvořit novou třídu (FAI class 6) pro Baby HPP a jeho konstrukční následovníky.

Proč? Podle názoru PMA (přesněji řečeno podle názoru 76% jejích členů, kteří se účastnili hlasování o této otázce) je Baby HPP mimo definici padákového kluzáku FAI class 3 („kluzák který nemá tuhou primární konstrukci...“). PMA zveřejnila k tomuto tématu 2 materiály:

(český předklad od wolfa)

Ve zkratce řečeno: PMA navrhuje do definice padákového kluzáku FAI 3 zanést pravidlo, které „testuje“ pružnost konstrukce PK schopností vyrovnat se bez poškození s ohnutím o 180 stupňů při poloměru max. 1 cm. Tuto podmínku splňuje např. mylar který se běžně používá k vyztužení žeber na náběžné hraně křídla, nikoliv už ovšem karbonový prut, pro který se uvádí poloměr 10 cm. Právě oněch zmíněných 10 cm „soupeřilo“ při interním hlasování členů PMA o nové definici padákového kluzáku.

Znamená to tedy že Ozone Baby HPP není padákový kluzák (alespoň tak jak ho dosud známe)? Zatím nikoliv - ještě chybí dodat odpověď na velmi podstatnou otázku: komu to PMA doporučila?

Doporučila to samotné FAI, resp. CIVL, která o tomto může rozhodnout. Diskuse o tom tématu přijde na řadu zhruba za měsíc na plenárním zasedání CIVL 18.-21. února 2010.

Co by znamenalo vytvoření nové třídy pro karbonem vyztužené konstrukce? Znamenalo by to především to, že Baby HPP a jeho následovníci by od té chvíli nemohli soupeřit s „klasickými“ padákovými kluzáky (rozuměj – s těmi, kteří vyhovují nové definici FAI class 3) v jedné soutěži. To by se týkalo hlavně světových a kontinentálních šampionátů a potažmo pak všech soutěží, které mají FAI status (což jsou národní mistrovství a mnoho dalších PG závodů).

Znamenalo by to také že výrobci, kteří ještě nemají pro sezónu 2010 vyroben „karbonový“ speciál se 2 řadami šňůr by měli klidnější spánek. A také čas na odpověď.

Před pár dny ale všechny opět překvapil Ozone. Oznámil brzké uvedení závodního kluzáku Mantra R10, který má (dle Ozone marketingu) výkon Baby HPP, ovšem dle všeho BEZ použití karbonu. A aby to nebylo málo, vyvíjí také kluzák Delta, který má koncept HPP (zatím bez přesnějšího vymezení, co to obnáší) přenést do kategorie EN C – tedy rekreačních kluzáků, které běžně používá mnoho z nás. Detaily očekávejme během února. I když je v téhle směsi na první pohled vidět velká porce hutného marketingu, Ozonu nelze upřít, že umí všem náležitě zamotat hlavu.

Svět v dychtivém očekávání

Přes všechny nejasnosti je tedy jedno jasné – ty podstatné události, které rozhodnou vývoj paraglidingu na dlouho dopředu se udějou v blízké době. O těch podstatných vás určitě budeme informovat.

Kauza „karbon“ rozvířila vášnivé debaty mezi širokou skupinou pilotů. Těm co rádi tyto diskuse sledují či do nich přispívají doporučujeme tyto:

http://www.paraglidingforum.com/viewtopic.php?t=25052

http://www.paraglidingforum.com/viewtopic.php?t=28626

http://www.paraglidingforum.com/viewtopic.php?t=28966

http://www.paraglidingforum.com/viewtopic.php?t=29308

Samozřejmě se také můžete vyjádřit v diskusi u nás ve Fóru Pgwebu.

 

 

Diskuse k článku

Položky označené hvězdičkou je nutné vyplnit.

Nový příspěvek


Reklama:

 logo MAC Para  logo Gradient



Sekce PGwebu: