ZPRAVODAJSTVÍ


Rozhovor s Petrem Rečkem - šéfem firmy Mac Para

foto-z-vyroby-macpara-8.jpg_150x118
| Rozhovory
 
shlédnutí: 9902

Pokračujeme v rozhovorech s hlavními partnery našeho serveru, dalším z dotazovaných je Petr Reček z firmy MacPara.

7 příspěvků

OTÁZKA:Jak často v současné době lítáš na padáku a je to spíše z pracovních důvodů nebo létáš i rekreačně?

Létám často, jsou-li okolnosti v práci tomu nakloněny. Stane se, že bych rád lítal a ono to nejde. Naopak někdy musím letět, aniž by se mi chtělo. To ovšem patří k práci, kterou jsem si zvolil. O to více si dokážu užít rekreační létání, když jsou dobré podmínky. Ročně to dělá asi 200 hod. Raději to nepočítám.

OTÁZKA: Před dávnou dobou jsi se objevoval i ve výsledkových listinách Mistrovství republiky. Je možné očekávat, že Tě znovu někde na závodech potkáme?

Od roku 1998 nezávodím a věnuji se jen vývoji a létání s novými kluzáky. Vidím to tak, že mě na závodech můžete očekávat v roli předletce, případně fotografa. Na večerní párty jsem docela nepřehlédnutelný.

(Pouze pro českou verzi: Po Šikym usínám jako druhý - práce sponsora závodů docela vysiluje).

OTÁZKA: Jak se Ti líbí současný Český pohár a co si myslíš o jeho vývoji?

Český Pohár Paraglidingu je úžasně fungující soutěž. Jsem přesvědčen, že díky poháru se hodně pozvedla úroveň českých pilotů. Nemyslím tím jen dosažené výkony, ale taky pilotní dovednosti.

S potěšením pozoruji výrazně vyšší úroveň českých pilotů, nežli mnohých zahraničních. Vývoj českého poháru vidím pozitivně. Co se týče vývoje počtu letů do poháru, jsem si vědom skutečnosti, že ty z velké míry závisí na počasí a počtu účastnících se pilotů. Omlouvám se, že nepřispívám do "mlýna, ale mé lety s přistáním u auta, abych se mohl vrátit na chvíli do práce by byly spíše na ostudu".

OTÁZKA: Jaké jsou Tvoje nejoblíbenější místa pro létání, kde to máš nejraději?

Všechna místa, kde je dobrá parta a dobrá atmosféra. Někdy to může být malá mezička, kde se dá "zvednout" a jindy kluzáky obsypaný kopec nebo letiště. Asi Javorník a Bassano del Grappa. První proto, že to není vždy jednoduchý kopec a druhé místo díky podmínkám pro práci a té jarní atmosféře.

OTÁZKA: Co si myslíš o vývoji ve vrcholovém soutěžním paraglidingu, zejména o současných soutěžních prototypech o 2-lajnách?

Od roku 2000 jsme investovali do prodpory závodních pilotů takové prostředky, jako žádní jiná firma v ČR. Skutečnost, že mnozí (kterým to bylo málo), poté co změnili "stáj", přestali jezdit po světě po závodech můj dojem jen potvrzuje. Po deseti letech investic do podpory závodních pilotů jsme tyto prostředky přesunuli do vývoje nových kluzáků. Domnívám se, že počet nových modelů dokazuje správnost tohoto rozhodnutí.

Současný závodní paragliding prodělal úžasný skok díky novým technologiím. Mantry R10.2 od Ozonu byly příčinou, že se mnohé loňské závody proměnily v Ozone Cupy. Nicméně jim nelze upřít technologický náskok před ostatními a to hlavně v jednoduchosti použití výkonu a ovládání. Sám jsem si musel poopravit své pochybnosti, když poprvé letěl s "dvouřadým" prototypem loni v dubnu. Myslím, že i nejedna česká PG STAR musela pozměnit názor na tuto technologii. Skutečnost že Ozone měl vývojový náskok se potvrdila, neboť až ke konci sezóny došlo k vyrovnání výkonnů (Gin prototypy) a letos s několika ostatními. Největší rozdíly v klouzavosti se vždy vyskytují u rychlostí 54-58 km, okolo 41 km/h je na tom většina podobně. Ač Ozone-konkurence nadále vyvíjí, včetně MAC PARA ( poslední prototypy jsou velmi dobré), schází mi docela smysl investic, díky novým FAI pravidlům odsouhlasenými CIVL pro závody kategoie FAI 1. Kočkopes, co jednoznačně sníží hodnotu Mistrovství světa. Investovat do legalizace závodniček pro FAI 1 kat. se vyplatí jen těm největším. Jako konstruktérovi mi to ale nedá nepodílet se na pozvednutí výkonnů paragliderů a tak raději investujeme tuto částku do vývoje nových kluzáků.

OTÁZKA: Jaký je Tvůj názor na současný vývoj v paraglidingu?

Otázkou je zda technologie dvou řad je snadno využitelná pro sériové kluzáky. Náklady na výrobu takového kluzáku jsou výrazně vyšší, než-li současná technologie do tří, případně čtyř řad.

Nicméně vyztužení náběžné hrany pomocí plastových strun, spolu se zachováním nízké hmotnosti kluzáku jsou přínosem pro zvýšení bezpečnosti a výkonu. Vzhledem ke skutečnosti, že převážná většina rekreačních pilotů letá seriové kluzáky v rychlostním oknu 30-50 km/h, tak se domnívám, že jakýkoliv kluzák českého výrobce má dostatečnou výkonnostní kvalitu a to za rozumnou cenu. Nenechte se "balamutit" promyšleným marketingem. A že jej ozóni umí. V loňském roce jsme provedli několik srovnání s konkurenčními kluzáky v kat. EN/D (DHV 2-3). Věřte, že na tom jsou ty české kluzáky hodně lépe.

Každopádně se vývojově paragliding opět posunul bezpečnostně a výkonnostně výše. To je dobře.

OTÁZKA: Jaké vlastnosti u kluzáků pro rekreační piloty považuješ za nejdůležitější?

Mimo výkonu je pro mne nejdůležitější pohoda při létání. Sám upřednostňuji pocity rekreačního pilota při vývoji kluzáku. Extra výkon při "jedovatém" chování vrchlíku je Ti k ničemu.

Povinnost každého nového kluzáku pro mne je: - snadný start a to i po sto a více nalétaných hodinách. (Pilot, který odstartuje pokaždé a v pohodě, pak taky v pohodě polétá.) - stabilita - ovládání (handling) - mnoho kluzáků testujeme jak pro volné, tak zároveň i pro motorové létání - výkon

Podaří-li se spojit všechny tyto vlastnosti, tak si pak kluzák drží daleko vyšší hodnotu při opětovném prodeji, po třech a více letech. Musí jej provázet skvělá reputace.

OTÁZKA:  Jak probíhá vývoj kluzáků v MacPara?

Naplánovat, navrhnout, vyrobit, zalétat, porovnat, letově testovat pro homologaci, pak změníš návrh použiješ jiný typ profilů, upravíš konstrukci a to několikrát dokola opakuješ. To nejlepší vybereš a dáš vyzkoušet ostatním pilotům, pro potvrzení svých domněnek a měření. Navíc musíš cítit z daného kluzáku tu pohodu, o které jsem se zmínil..

OTÁZKA:  Jaké přednosti MacPara kluzáků by jsi vyzvedl? V čem se liší oproti jiným výrobcům?

Myslím, že počet pilotů létajících MAC PARA kluzáky jsou dostatečným důkazem jistých předností těchto kluzáků a my pilotům za důvěru děkujeme. Úspěchy v závodech, ač vždy byly a jsou výsledkem jednotlivců, potvrdily kvalitu a podtrhly reputaci spol. MAC PARA. Opakuji se, ale kluzáky většiny českých firem jsou jedny z nejlepších na světě. Snažím se dělat svou práci tak dobře, jak jen to jde. Proto je pro nás mimo kvalitního výrobku důležitá úroveň servisu a komunikace se zákazníkem. Kluzáky se patrně liší jiným designem a barvama?

OTÁZKA: Máš radu pro piloty, kteří by chtěli ulétnout svůj první dlouhý přelet?

Přečtěte si na PGwebu článek od Scorpiho "5 zásad na cestě k nejdelším přeletům" a hurá na kopec.

Designér ing. Petr Reček, (věk 45 let), absolvent VUT Brno je od roku 1991 zodpovědný za design padákových kluzáků a ostatních výrobků spol. MAC PARA. V letech 1996,1997 členem českého národního PG týmu. Více informací o produktech a novinkách MacPara najdete na webu www.macpara.cz



Partneři:

 logo MAC Para  logo Axispara



Sekce PGwebu: