ZPRAVODAJSTVÍ


XRace Nomad Cup 2012 - liga, která vás bude bavit

11-05-11_cerna_hora_4.jpg_150x100
| Soutěžní létání | Poradna
Krušné hory, Krkonoše, Jeseníky, Beskydy & Slovensko
shlédnutí: 5087

Líbilo by se vám závodit tehdy, když je počasí, tam, kde jsou právě nejlepší podmínky, a letět při tom svou vlastní trať, kterou zabodujete i v ČPP? Tak přesně tohle letos nabídne XRace Nomad Cup, který pro vás bude pořádat PGweb tým.

16 příspěvků

Kapitoly článku

  1. XRace Nomad Cup aneb co název napoví
  2. Příklad AAT úlohy pro XRace Nomad Cup

XRace Nomad Cup aneb co název napoví

Ti kteří létali ligu v roce 2010 si jistě pamatují na závod XRace 2010, který jsme spolu se slovinskými přáteli pořádali v Tolminu na „provařeném“ terénu Kobala. Jednalo se o první a do této chvíle také jediný český závod v tzv. AAT disciplínách, které se úspěšně používají v plachtění. Závod se velmi vydařil, létalo se každý den a novinka v podobě AAT tratí se pilotům dle ohlasů velmi zamlouvala, přestože při hřebenovém létání kolem Kobaly dostatečně nevynikne potenciál volby vlastní tratě, kterou AAT nabízí.

Letošní XRace Nomad Cup si bere z doby před 2 lety to nejhlavnější, tedy AAT tratě. Na rozdíl od tehdejšího závodu se celé klání přesune na české (případně slovenské či polské) terény, které jsou svou povahou létání pro AAT tratě jako stvořené. Další rozdíl bude spočívat v tom, že XRace Nomad Cup nebude pouze jeden (týdenní) závod, ale bude se jednat o celou sérii víkendových závodů (v případě vhodných přiléhajících svátků až 4-denních) , které se budou konat v průběhu celé sezóny .

AAT pro všechny pohodové přeletáře

Pokud se děsíte AAT disciplín nebo prozatím ještě nemáte tušení, o co vlastně jde, musíme vás uklidnit - „áátéčka“ jsou svou podstatou mnohem přístupnější pro všechny piloty, kteří létají do ČPP. Stejně jako v případě klasických závodních paraglidingových disciplín je vždy předem stanovena trať s otočnými body. Oproti „klasickému“ race to goal se AAT vyznačuje 2 základními rozdíly:

  1. u klasického race to goal jsou kolem otočných bodů zpravidla malé cylindry s poloměrem 400 metrů a úkolem je do každého cylindru co nejrychleji „nakouknout“ a po co nejkratší trati doletět do cíle - každý tedy letí defacto stejnou trasu. Naproti tomu v AAT jsou kolem otočných bodů velké kružnice (sektory), např. o poloměru 15 km, do kterého můžete zaletět libovolně daleko, dle vašeho uvážení. Vzdálenost vaší trati se tedy počítá přes vaše individuální otočné body (nazývejme je „body obratu“) a každý tak letí svou vlastní trasu.

  2. U klasického race to goal je určen vzdušný start úlohy na stejný čas pro všechny. Všichni tedy vyrážejí na trať ve stejnou dobu a ten kdo první doletí do cíle je nejrychlejší. U AAT se nejčastěji používá start typu elapsed time (v úlohách XRace Nomad Cupu budeme vždy používat elapsed time) – každému se tedy měří čas individuálně od okamžiku protnutí vzdušného startu. Není tedy potřeba se stresovat v chumlu s dalšími piloty, ani se obávat promeškaného nebo předčasného startu. Každý si odlet na trať volí sám.

V rámci XRace Nomad Cup jsme si stanovili ještě jedno důležité pravidlo: V případě počasí se slabým větrem se bude plánovat úloha ve tvaru FAI trojúhelníku nebo plochého trojúhelníku, v případě citelného větru bude vypsána úloha odpovídající volnému letu po větru. Jinými slovy, úloha bude vždy plánována tak, aby vás neomezovala v tom, co byste tak jako tak pravděpodobně chtěli letět „volně“, tedy do ČPP. Teď už tedy víte, co znamená „ maximální kompatibilita s ČPP “:-).

V druhé části tohoto článku vám představíme konkrétní modelovou AAT úlohu, která by se tak, jak ji uvidíte, mohla letět v rámci XRace Nomad Cupu, aby bylo možné si konkrétně představit o co se jedná.

Místa a termíny a závodů

A kdy a kde že to přesně bude? To vám teď říci nemůžeme:) Platí totiž to, co bylo zmíněno na samém začátku článku : závod se koná tehdy, když je počasí a tam, kde je počasí – zkrátka řečeno, bude se kočovat za Sluncem. A tím jsme u té „ nomadické “ podstaty celého závodu:-). Neznamená to ale, že nejsou předem daná místa, na kterých se závod může uskutečnit, ani žádná pravidla pro termíny závodu. Tak tedy popořadě.

Stanovili jsme 4 oblasti , ve kterých se závod může uskutečnit a v každé oblasti také několik klíčových letových terénů, ze kterých se bude startovat. Jednotlivý víkendový závod bude vždy vyhlášen a uskuteční se na letových místech jedné oblasti. Zde je základní seznam oblastí a letových míst:


Zobrazit místo XRace Nomad Cup na větší mapě
  • Krušné hory a České středohoří

    • Raná

  • Krkonoše a podkrkonoší

    • Černá hora

    • Lysá hora

    • Kozákov

    • Zvičina

    • Czolo (PL)

    • Srebrna Gurka (PL)

  • Jeseníky

  • Beskydy a Slovensko

    • Javorový

    • Skalka

    • Straník (SK)

    • Kubínská hoľa (SK)

    • Martinské hole (SK)

    • Donovaly (SK)

 

A nyní k termínům - víkendový závod můžete očekávat KDYKOLIV bude slibná předpověď, od Velikonoc (7.-9.4.) do prvního zářijového víkendu (1.-2.9.), pouze s dvěma omezeními:

  • víkendový závod se nebude konat, pokud se koná jiný závod Ligy (Wingover Cup Krkonoše, 14.-20.5.) a MČR (24.-30.6.)

  • víkendový závod se nebude konat, pokud byl poslední víkendový závod XRace Nomad Cupu uspořádán předchozí víkend. Jinými slovy, minimální doba mezi dvěma následujícími víkendovými závody XRace Nomad Cupu je 2 týdny. Toto ustanovení neplatí pro 3 a 4-denní závody (Velikonoce, 1. a 8. května, na „Husa“), které budou v případě příznivého počasí uspořádány bez ohledu na předchozí konání víkendových kol.

Organizace aneb V jednoduchosti je síla

Na rozdíl od klasických závodů nebudeme na XRace Nomad Cup standardně zajišťovat vývozy a svozy z přeletů. Díky tomu jsme schopni nastavit startovné na opravdu symbolické výši 100 Kč na den (víkendový závod 200 Kč, 3-denní 300 Kč, 4-denní 400 Kč).

To, že nebudeme zajišťovat svozy a vývozy neznamená, že se o vás nepostaráme. Pro každou oblast/letové místo pro vás připravíme jakýsi „manuál“ se všemi potřebými informacemi, který bude obsahovat všechny důležité body (startoviště, přistávačky, meeting pointy, ubytování, kempy), popis cesty na start, doporučené způsoby svozu/návratu při „vyhnití“ na trati atd.

O konání závodu se dozvíte na webu soutěže, kde také bude stanoveno místo a čas srazu (ráno/dopoledne v první den závodu), kde bude úvodní „briefing“. Tam se také dozvíte vše podstatné k dalšímu průběhu (zpravidla se pak pojede na start a bude stanoven čas dalšího briefingu na startovišti, kde bude stanovena úloha, která se poletí).

Večer po doletění úlohy se sejdeme na určeném místě (zpravidla to bude kemp nebo restaurace s ubytováním a internetem), těm, co nemají s sebou notebook pomůžeme stáhnout gps tracklog, a poté budeme pokračovat v „poletovém rozboru u piva“: ). Pro piloty-smolaře, kteří přistanou v místech, ze kterých se nebudou moci sami dopravit do cíle stopem nebo veřejnou dopravou, ani pro ně nebudou moci dojet kamarádi, bude možnost nouzového svozu (není obsažena ve startovném, náklady se rozdělí mezi „pasažéry“).

Poslední den závodu (neděle v případě klasického víkendového kola) bude mít trochu jiné zakončení – nebude žádné čekání na svážení pilotů ani žádné klasické vyhlášení vítězů. Místo toho budeme mít virtuální vyhlášení následující den na webu závodu. Piloti budou moci přihlásit svůj let z posledního dne do určeného času, klidně až poté, co dorazí domů.

Pro klasické „záfukové“ meteosituace zvažujeme možnost uspořádání závodu se svozy. V tom případě by se startovné navýšilo o náklady na svozy. Pokud by se konalo speciální „záfukové“ kolo se svozy, o jeho konání byste se dozvěděli samozřejmě na webu soutěže.

Prize money a vyhlášení

50% z celkové výše vybraného startovného (tedy 50 Kč za každého pilota a závodní den) v rámci jednoho závodu bude vždy určeno jako „ prize money “, bude se tedy rozdělovat mezi vítěze. Odměny pilotům se budou kumulovat a budou vyplaceny při slavnostním vyhlášení XRace Nomad Cupu, které se bude konat v rámci vyhlášení ČPP na podzim. Kromě peněz se vítězové mohou těšit i na věcné ceny od našich partnerů.


...a to bychom měli. Zájemci se mohou přesunout na další stránku článku, kde se podíváme, jak vypadá taková typická AAT úloha pro Nomad Cup a jak jí letět.


Photos: Jan Slabihoudek & Jakub Havel



Reklama:

 logo MAC Para  logo Gradient



Sekce PGwebu: